Tutaj powinien być opis

Nasza wizyta na posiedzeniu Sejmu Dzieci i Młodzieży

Dnia 31.05.2022r. wraz z Maksymilianem Kłosowskim z klasy 8b wyjechaliśmy do Warszawy na posiedzenie Sejmu Dzieci i Młodzieży. Podróż była nagrodą za realizację projektu edukacyjnego organizowanego przez Kancelarię Sejmu ( drugi wynik w województwie dolnośląskim) . Rano wyjechaliśmy z rodzicami do Wrocławia, a tam była przesiadka do busa, który zabrał nas do warszawskiego hotelu. Zostaliśmy zakwaterowani w Hotelu o3. Gdy staliśmy w kolejce do przydzielania pokoi, mieliśmy szansę poznać grupkę wspaniałych osób - pasjonatów historii i gotowych zmierzyć się z wyzwaniami, jakie czeka młode pokolenie Polaków, czyli nas wszystkich.         W tym także czasie Maks zbierał podpisy pod własnymi poprawkami do ustawy. Następnie po zakwaterowaniu się  wyruszyliśmy na zwiedzanie wraz z przewodnikiem  stolicy , zobaczyliśmy historyczne punkty Warszawy, m. in. Stare Miasto, warszawskie pomniki, miejsca pamięci. Ze wszystkich zwiedzanych punktów najbardziej przykuły moją uwagę groby bohaterów z lektury „Kamienie na szaniec”, czyli Alka, Rudego i Zośki na warszawskich Powązkach. Po powrocie z wycieczki wróciliśmy do hotelu i poszliśmy na kolację.

                1 czerwca o godz. 6:00 zjedliśmy śniadanie i wyruszyliśmy do gmachu Sejmu RP. Po przybyciu na miejsce odbyło się sprawdzanie pirotechniczne. Następnie udaliśmy się do Sali Kolumnowej. Mieliśmy czas na zrobienie zdjęcia  przy mikrofonach, które należały do różnych stacji telewizyjnych. W sali miało miejsce spotkanie z klubami poselskimi. Rozdawano nam prezenty z danego klubu (np.: PSL, LEWICA, KONFEDERACJA itp.). Można było tam także zrobić sobie zdjęcia z posłami. Kolejnym i najważniejszym punktem programu było posiedzenie Sejmu Dzieci i Młodzieży. Po dotarciu na miejsce każdy siadał na wybranym przez siebie krześle. Jedynym warunkiem było to, czy jest ono zgodne z naszym województwem. Ja zasiadłam na miejscu posła Bronisława Wontora. Posiedzenie SDiM rozpoczęła marszałek, po czym były pytania do Ministra Edukacji i Nauki. Po udzielonych odpowiedziach rozpoczął się czas dla mówców, czyli wystąpienie posłów. Lista chętnych była długa – Maks z numerem 47 czekał na wystąpienie, niestety, czas przeznaczony na obrady minął, więc  nic z tego nie wyszło. Posłowie zabierali głos w sprawie tegorocznego tematu konkursu, jednakże byli i tacy, którzy nie bali się powiedzieć, co myślą o współczesnych czasach, polityce i jakie wyzwania, jaka przyszłość czeka młode pokolenie. Wypowiadano się na temat inflacji,  systemu edukacji, by odpowiadał na wyzwania przyszłości, a nawet był poruszony temat zanieczyszczonego środowiska. Według mnie rozmowa na takie tematy jest bardzo potrzebna, wymaga śmiałego patrzenia w przyszłość, odwagi, wiedzy,  mądrości i odpowiedzialności. Na posiedzeniu młodzież pokazała, że wie i rozumie, co się dzieje w państwie i pragnie, aby głos młodego pokolenia był słyszany i wysłuchany. Za pomocą swoich krótkich wypowiedzi posłowie skutecznie pokazywali, że nie ma sensu mówić o przeszłości, gdy rujnuje nam się teraźniejszość. Osoby, a w szczególności ci, którzy się wypowiadali na temat inflacji i systemu nauczania, nagradzani zostali długimi i głośnymi oklaskami. Chcieliśmy tym pokazać, że zgadzamy się z tym zdaniem i protestujemy jako młodzież. Po wszystkich wypowiedziach nastąpił czas na głosowanie za poprawkami. Na ekranie, który był przy każdym siedzeniu, wyświetliły się 3 hasła: „za”, „przeciw”, „wstrzymaj się” .Po każdym głosowaniu wyniki pokazywały się na tablicy. Po zakończeniu tej części rozpoczęło się głosowanie głównej uchwały z dnia 1 czerwca w sprawie spopularyzowania wartości i dziedzictwa żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych. Ostatecznie została ona zatwierdzona. Niedługo potem już pierwsza grupa, którą byliśmy my, jadła obiad w Starym Domu Poselskim. Po skończeniu udaliśmy się ponownie do sali obrad, gdzie mieliśmy robić zdjęcia. Przez jakiś czas wychowawcy fotografowali swoje grupy, robione były zdjęcia indywidualne,  parami oraz na koniec upamiętniono całą grupę SDiM. Chwilę później wsiadaliśmy już do busa w drogę powrotną.

               Nasza dolnośląska grupa szybko się zintegrowała, dlatego przed rozstaniem dzieliliśmy się wrażeniami, podpisywaliśmy sobie notesy, robiliśmy pamiątkowe zdjęcia, oglądaliśmy  gadżety, które otrzymaliśmy na pamiątkę tego spotkania.

Cały wyjazd bardzo mi się podobał. Jestem bardzo zadowolona z tego, że miałam szansę dostać się do tak wspaniałego miejsca. Była to bardzo interesująca wycieczka. Mieliśmy okazję bliżej poznać zabytki historyczne i lepiej poznać dawne dzieje Polski. Dodatkowo zwiedziliśmy jeden z najważniejszych polskich budynków – instytucji. Mogliśmy zobaczyć, jak wyglądają na żywo obrady Sejmu i uczestniczyć w nich. Kolejnym plusem wycieczki byli fantastyczni, mądrzy i kreatywni ludzie, z którymi od razu znalazłam tematy do rozmów. Jestem im również bardzo wdzięczna, ponieważ dzięki nim ten wyjazd nabrał „kolorów”. Jednakże mimo wszystko najbardziej w tym wszystkim pomogła mi Pani Słonecka. To Pani od samego początku wspierała nas w projekcie. Mimo, iż zrobiliśmy go sami, to gdyby nie Jej pomoc, nie doszlibyśmy tak daleko.

Uważam, że to był bardzo udany wyjazd, który wiele nas nauczył. Jestem zadowolona, że wraz z Maksem mogliśmy reprezentować naszą szkołę.

                                                                                         Aleksandra Stelmach

Dziękuję za miłe słowa. Jesteśmy dumni z naszych uczniów, którzy wspaniale zaprezentowali się w czasie tej wycieczki i wizyty w Sejmie. Miło było usłyszeć  ze strony Dolnośląskiego Kuratorium podziękowania oraz gratulacje płynące do naszej szkoły na ręce Pani dyrektor za to, że tak świetnie nasza dwójka zaprezentowała się , wykonując zadania projektu edukacyjnego oraz w czasie dwudniowej wycieczki. Podkreślono wielką kulturę, wzorowe zachowanie, wiedzę i charyzmę naszych uczniów. Dziękujemy za godne reprezentowanie naszej szkoły.

                                                                                                       Pani od polskiego

Załączniki