Nasza szkoła roku szkolnym 2023/2024 ponownie zakwalifikowała się do programu Rządowego „Aktywna Tablica” tym razem dla uczniów ze SPE”.
W ramach tego programu, za kwotę 43 750 zł, zakupiliśmy:
1. Programy multimedialne:
- mTalent Potrafię. Obszar matematyczny,
- mTalent – Ortografia,
- mTalent MATEMATYKA. Dyskalkulia,
- mTalent Trudności w pisaniu,
- program multimedialny dla uczniów z ADHD, ADDspektrum autyzmu oraz Zespołem Aspergera,
- mTalent Czytanie SY-LA-BA-MI. Pakiet Ekspert,
- mTalent PERCEPCJA WZROKOWA,
- Przemocy powiedz: NIE! + reguły zachowania - suplement do programu Edusensus Moc Emocji PRO 2,
- mTalent Zajęcia logopedyczne. Pakiet Ekspert,
- mTalent Koncentracja, uwaga, pamięć kl.1-8, uczeń młodszy i starszy + zestaw pomocy dydaktycznych,
- Będzie dobrze + przemocy powiedz NIE. Program wspierający kształcenie kompetencji emocjonalno-społecznych (oprogramowanie z laptopem do terapii),
- EduSensus - Moc Emocji PRO 2 1.0 Kompetencje emocjonalno-społeczne (klasa 4- 8),
- mTalent AUTYZM. Mowa czynna, od słowa do zdania + Mowa w kontekście społecznym cz.2,
- Lustrzane odkrycia – program.
2. Laptop Lenovo ThinkBook 15 G2 i7-1165G7 15,6", FHD Dotykowy 8GB 256SSD Windows 10 Pro + Microsoft Office 2019,
3. Mobilny monitor interaktywny Avtek TouchScreen 7 mate 65 4GB.
Sprzęty i programy został umieszczony w sali nr 13 oraz w gabinecie logopedyczny. Są wykorzystywane na zajęciach specjalistycznych indywidualnych i grupowych oraz w klasach ogólnych i integracyjnych.
Powołano e- koordynatora - Panią Monikę Szulc, która brał udział w spotkaniach z e-koordynatorem ze Szkoły Żołnierzy Polskich w Zarębie w ramach międzyszkolnej sieci współpracy. Wyznaczono również członków zespołu ds. realizacji rządowego programu „Aktywna Tablica SPE”. Do jego zadań należało monitorowanie wykorzystania monitorów, zakupionych programów multimedialnych oraz wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami poprzez udostępnianie scenariuszy zajęć.
Szkolenie nauczycieli:
Wszyscy nauczyciele szkoły uczestniczyli w szkoleniach, podczas których doskonalili swoje umiejętności w zakresie:
- praktycznego prowadzenia lekcji z wykorzystaniem możliwości monitora interaktywnego oraz zakupionych programów multimedialnych,
- korzystania z platform edukacyjnych przede wszystkim z platformy m Talent.
Odbyte szkolenia i webinary:
- Skuteczna terapia dziecka z autyzmem – model IWRD,
- eKonferencja „Technologie w terapii autyzmu oraz terapii logopedycznej i pedagogicznej",
- „Technologie w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – spojrzenie praktyczne” w ramach webinaru „Aktywna Tablica 2024 – wydanie SPEcjalne”,
- Lekcja w przestrzeni wirtualnej – jak wykorzystać sprzęt cyfrowy na zajęciach edukacyjnych.
Szkolenia w ramach WDN:
- Obsługa monitora interaktywnego, ćwiczenia praktyczne,
- Zapoznanie z platformą mTalent, przykłady praktycznego wykorzystania zakupionych programów mTalent.
Wymiana doświadczeń:
W listopadzie nawiązaliśmy współpracę ze szkołą w Zarębie w ramach międzyszkolnej sieci współpracy szkół biorących udział w realizacji zadań programu „Aktywna tablica SPE”. Nauczyciele uczestniczyli w pięciu zajęciach otwartych.
Nasza szkoła zorganizowała trzy lekcje otwarte, w których uczestniczyli nauczyciele ze szkoły z Zarębie:
11.12.2023 r., – zajęcia logopedyczne w klasie I, zajęcia prowadziła pani Anita Czajkowska,
14.03.2024 r., edukacja matematyczna w klasie II, zajęcia prowadziła pani Aleksandra Mydłowska,
20.03.2024 r. zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej w klasie III a, zajęcia prowadziła pani Monika Szulc.
Udostępniano scenariusze lekcji na stronie internetowej naszej szkoły, jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy terapeutycznej z TIK:
- Scenariusz zajęć korekcyjno – kompensacyjnych z wykorzystaniem monitora interaktywnego w klasie VI w ramach projektu, temat zajęć: -U-, -ó- utrwalenie zasad pisowni, p. G. Małek,
- Scenariusz zajęć otwartych – zajęcia rewalidacyjne dla ucznia ze spektrum autyzmu klasy IIIA, temat: „Spostrzeganie figur i tła – stałość spostrzegania – koordynacja wzrokowo ruchowa”, p. M. Dudek,
- Scenariusz zajęć edukacji polonistycznej dla uczniów klasy 3B z wykorzystaniem platformy edukacyjnej mTalent.pl, temat: Ćwiczenia ortograficzne. Blok „U”. Ćwiczenia interaktywne na materiale ilustracyjno-wyrazowym. Aleksandra Szymańska,
- Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy V a szkoły podstawowej z wykorzystaniem Programu multimedialnego mTalent: Mowa w kontekście społecznym, temat: Moje emocje, p. Paula Ostrowska,
- Scenariusz zajęć rewalidacyjnych w klasie III a z wykorzystaniem programu mTalent, temat: Rozwijanie umiejętności czytania. Ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej na materiale sylabowym, p. Natalia Zielińska,
- Scenariusz zajęć korekcyjno- kompensacyjnych w klasie I, temat: Emocje mają moc, p. Joanna Koryluk,
- Scenariusz zajęć otwartych – zajęcia rewalidacyjne dla ucznia ze spektrum autyzmu klasy III a, temat: „Spostrzeganie figur i tła – stałość spostrzegania – koordynacja wzrokowo ruchowa”, p. Magdalena Dudek,
- Scenariusz zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem programu mTalent „Koncentracja i pamięć, Percepcja słuchowa i wzrokowa”, temat: Rozwijamy myślenie operacyjne i koncentrację uwagi. Rachunek pamięciowy, p. Izabela Pirowska,
- Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne dla uczniów klasy III, temat zajęć: Uczymy się rozpoznawać nasze emocje, p. Karolina Sajna
- Narzędzia TIK stosowano co najmniej 5 godzin w każdym tygodniu nauki na zajęciach logopedycznych, rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, terapii pedagogicznej i psychologicznej.
Wnioski z pracy w programie:
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Siekierczynie zrealizowała wszystkie zadania wynikające z udziału w Programie „Aktywna tablica SPE”, o których mowa w punktach 1- 4 paragrafu 6 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”( Dz. U. z 2024, poz.158):
- wszyscy nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu dzieci o SPE,
- zorganizowano międzyszkolną sieć współpracy, w ramach jej: przeprowadzono spotkania, lekcje otwarte, dzielono się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami, scenariuszami i przykładami dobrych praktyk,
- wyznaczono e-koordynatora i powołano nauczycielski zespół samokształceniowy,
- wykorzystywano zakupiony sprzęt i programy na zajęciach terapeutycznych, zwłaszcza w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W wysokim stopniu ocenia się wpływ stosowania TIK na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiadających opinię PPP w proces uczenia się. Nowoczesne technologie informacyjno – komunikacyjne w znaczący sposób wzbogaciły warsztat pracy nauczycieli specjalistów, rozwijały kreatywność oraz kompetencje cyfrowe. Uczniowie chętniej angażowali się na zajęciach, gdy wykorzystywano sprzęt TIK i programy multimedialne. Wzmocniła się ich koncentracja i motywacja do wykonywania ćwiczeń terapeutycznych.
LINKI DO SCENARIUSZY ZAJĘĆ:
konspekt_zajec_edukacji_matematycznej_14032024r_mtalent.docx
zajecia_rewalidacyjne_z_mtalent_25032024_p_i_pirowska.rtf
konspekt_zajec_rewalidacyjnych__z_wykorzystaniem_mtalent__p_n_zielinska.docx
konspet_terapia_pedagogiczna_moc_emocji_koryluk.odt
mtalent_p_aszymanska_zajecia_polonistyczne_w_kl_3b.docx
mtalentkonspekt_terapia_pedag_kl_6_g_malek.docx
scenariusz_mtalent__zaj_logopedycznep_a_czajkowska.docx
scenariusz_zajec_rewalidacyjnych_otwartych__uczen_z_autyzmem_kliiia.docx
zajecia_rozw_komp_emocjonalno__spol_w_kl3.docx