FESTIWAL NAUKI
Dnia 27.09.2022 roku w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Siekierczynie odbył się festiwal nauki, który jest jednym z działań w ramach realizacji programu „Z pasją do nauki w Gminie Siekierczyn”. Festiwal zorganizowała firma „Mały inżynier”.
Uczniowie w ramach lekcji wzięli udział w warsztatach naukowych pt.: „Wystawa nowych technologii”, prowadzonych przez koordynatora festiwalu- pana Eryka Sztabińskiego, który przyjechał do naszej Szkoły z Warszawy. Pan Eryk pokazywał uczniom najrozmaitsze urządzenia nowych technologii. Uczniowie mogli zobaczyć dinozaura, który tańczył, szczekał, ruszał ogonem, świecił oczami i spacerował po klasie. Robota przypominającego postać człowieka, który sterowany pilotem wykonywał gimnastykę, podnosił lekkie przedmioty jak: ekierkę, długopis, szedł w różnych kierunkach i naśladował czynności ludzkie. Uczniowie byli zaciekawieni i dociekliwi. Zadawali różne pytania prowadzącemu, między innymi: czy roboto- dinozaury latają?, czy roboty mają funkcje mózgowe?, czy mówią w różnych językach? Dowiedziały, że są takie dużo większe, skonstruowane roboty, które mogą podnosić ciężkie przedmioty, np.: o wadze 50 kg. Mają podobnie, jak człowiek funkcje mózgowe, tak zwaną sztuczną inteligencję, która polega na tym, że roboty w zastępstwie człowieka mogą się uczyć, przemieszczać, mówić w różnych językach, korzystając z tzw. toru. Jeśli się pomylą, poprawiają zadanie. Podobnie, jak uczniowie w szkole, popełniają błędy, ale ćwiczą tak długo, aż wykonają zadanie dobrze. Pan Eryk zademonstrował uczniom również działanie drukarki 3D drukując ludzkie postacie. Uczniowie dowiedzieli się, że taka drukarka może wydrukować takie rzeczy, jak: figurki, plastikową oponę, własny kubek ze swoim logiem, fotografią, długopisy 3D. Właściwie drukuje wszystko oprócz plastikowego worka. Uczniowie dowiedzieli się, jak wykorzystywać rozwiązania tych technologii do konstrukcji klocków lego, do programowania robotów. Poznali techniki interreakcji z maszynami. Był czas na zadawanie pytań i na zabawy, takie jak: gra w piłkarzyki, kręcenie obrotowym młynem, podgrzewanie owadów, pająków, które pod wpływem ciepła się ruszały. Młodzież poznała, jak przechodzić z koncepcji pomysłu do tworzenia fizycznego modelu i prototypu technicznego. Prowadzący zachęcał uczniów do poszerzenia wiedzy z nowych technologii i robotyki przeglądając strony internetową na You- Tube, jak np.: mały inżynier-warsztaty, mały inżynier.pl, mały inżynier.avi.
Innymi zajęciami były „Warsztaty slime dostosowane do wieku uczniów” prowadzone przez panią Katarzynę Laskowską. Uczniowie na warsztatach własnoręcznie wykonywali swoje slaimy. Najpierw poznali recepturę, jak wykonać slaima- popularnie nazywanego przez ucznia glutka, czy gniotka odstresowującego przed nie jednym sprawdzianem. Uczniowie postępowali według wskazań prowadzącej zajęcia. Do zrobienia slaimu używali pipety, kleju, boraksu, tj.: substancji aktywującej, czyli związku chemicznego tworzącego kryształki, które są rozpuszczane w wodzie oraz środka ekologicznego używanego również do sprzątania, usuwania nie przyjemnych zapachów, czy radzenia sobie z nieproszonymi gośćmi, insektami jak: mrówki, rybiki, karaluchy. Uczniowie używali do tego wybranych przez siebie barwników w kolorach: zielonym, czerwonym, niebieskim, i mieszały ze złotym, srebrnym, białym, różowym brokatem robiąc kolorowego i błyszczącego slaima. Wykonywali również slaimy: białe i o nazwie chmurka przy użyciu mąki ziemniaczanej, kleju, boraksu, pianki do golenia. Uczniowie mieli przy tym nie złą zabawę ćwicząc palce, wykonując zadanie manualne przy mieszaniu substancji drewnianym patyczkiem i ugniatając już wiążącą się substancję. Przyrównywali, to do zadania kulinarnego, jakim jest lepienie pierogów, wyrabianie ciasta, zabawy zimowej w formowaniu kulki śniegowej, czy lepieniu bałwana. Uczniowie z klasy IV b podczas 45 minutowych zajęć warsztatowych wykonali, każdy po dwa slimy, a podczas zajęć łączonych klasy VII i VIII a po 3 slimy. Na koniec warsztatów, każdy z uczestników zabrał na pamiątkę swojego slima do domu.
Kolejne zajęcia nazywały się „Pokaz i warsztaty z suchym lodem”. Była to zabawa sensoryczna polegająca na rozbijaniu i rozkruszaniu brył lodu. Uczniowie ćwiczyli przy tym sprawność rąk. Wykonywali pitne koktajle z lodu przy użyciu kolorowego spożywczego barwnika. Dmuchali w balony wypełnione kruszcem lodów.
Inną atrakcją były warsztaty pod nazwą „Wystawa zabawek fizycznych”. Na nich uczniowie poznawali świat matematyczno-fizyczny od strony praktycznej oraz odkrywali swoje zdolności i talenty z przedmiotów ścisłych. W czasie warsztatów prezentowne były roboty edukacyjne, maszyny proste i zasilane. Uczniowie „bawili” się matematyką i fizyką odkrywając jej piękno, potęgę oraz wszechstronne wykorzystanie.
Festiwal nauki i kreatywne warsztaty pozwoliły na rozwój wiedzy i umiejętności naszych uczniów z dziedziny robotyki, matematyki, fizyki oraz nowych technologii.
Znany profesor z dziedziny badań naukowych nad Lego Papert, geniusz informatyczny, nauczyciel kodowania - Mitchel Resnick powiedział: „W dzisiejszych czasach młodzi ludzie mają dużo doświadczenia i dużo obeznania z nowymi technologiami, ale o wiele mniej tworzą korzystając z nowych technologii i rzadziej wyrażają siebie przy ich użyciu. Trochę jakby potrafili czytać, ale nie pisać w języku nowych technologii”. Mamy nadzieję, że festiwal nauki w naszej szkole przybliżył uczniów do „pisania w języku nowych technologii.
Opracowała: Dominika Morman- Tekiel