Tutaj powinien być opis

„Naukobus” z Centrum Nauki Kopernik w naszej szkole

 W dniach 9 i 10  kwietnia 2024 r. gościliśmy w naszej szkole „Naukobus” z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wydarzenie to było możliwe dzięki wspólnemu programowi  Ministra Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik pt.: „Nauka dla Ciebie”.  Jego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych, propagowanie kultury innowacyjności i stymulowanie rozwoju poprzez promowanie aktywizujących i angażujących metod nauczania (samodzielnego eksperymentowania i odkrywania nauki w życiu codziennym). Działania programowe obejmują także popularyzację nauki w miejscach o utrudnionym dostępie do centrów nauki oraz integrację lokalnych środowisk edukacyjnych ze środowiskami akademickimi. Program Nauka dla Ciebie finansowany jest w ramach dotacji Ministra Edukacji i Nauki.

Eksponaty zostały rozlokowane w sali Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu i Siekierczynie. Uczniowie z każdej klasy oraz z oddziałów przedszkolnych mieli osobne zajęcia z edukatorkami. 

Wszyscy uczniowie szkoły  cieszyli się z wizyty „Naukobusa”. To był  zaszczyt dla naszej  społeczności szkolnej. Wystawa została przez nich odebrana z wielkim zaciekawieniem i z radością, bo oto mogli dotknąć każdego eksponatu, przeprowadzić samodzielnie doświadczenie, a w każdych problemowych sytuacjach, mogli spytać o podpowiedź sympatycznych, młodych edukatorów z Centrum Nauki Kopernik. Uczniowie szczególną uwagę skupiali na wszystkich eksponatach, każdy chciał je poznać i „wypróbować”, choć czasem sprawiało im to trudność. Starsi uczniowie czytali z uwagą instrukcje, młodsi słuchali najczęściej edukator. Jednak największe zainteresowanie u najmłodszych wzbudzały: „Człowiek- układanka” oraz „Kula plazmowa”, ponieważ wielką frajdę sprawiało im uzupełnianie ludzkiego ciała o brakujące elementy oraz drobne wyładowania elektrostatyczne przy kuli plazmowej wywoływały u nich trochę niepokoju i radości. U starszych wielką popularnością cieszyły się: „Łamigłówki”, „Okulary” i „Wirujące krzesło”- należało przy nich popisać się niezwykłym intelektem (logicznym i matematycznym),okulary pozwoliły doświadczyć, jak reaguje człowiek, który ma zaburzone widzenie a wirujące krzesło wywoływało u nich zaskoczenie  z powodu niespodziewanych zmian kierunku ruchu. Podczas wystawy uczniowie poznali wiele zjawisk naukowych, były to m.in.: zasady zachowania energii i pędu; elementy anatomii człowieka; zagadnienia z elektrostatyki; wpływ przyśpieszania ziemskiego na ruch ciał; prędkość rozchodzenia się światła i dźwięku oraz powstawanie ruchomego obrazu. Również nauczyciele aktywnie uczestniczyli w zajęciach i korzystali  z możliwości wykonywania doświadczeń.

To były dla wszystkich dwa dni pełne wrażeń oraz dwa dni nauki i poznawania świata przez zabawę.

Przykładowe  wypowiedzi uczniów po zajęciach: 

Ø   podobała mi się kula, zadziwiłam się, bo nigdy tego nie widziałam,

Ø  na środku były klocki, mogłam zrobić swoją animację,

Ø   mi najbardziej podobały się wyścigi kul,

Ø  mi najbardziej podobała się  kula, manekin, układanie filmiku i wyścigi kul,

Ø  podobała mi się kula bo ona przewodzi prąd, pompka była fascynująca,

Ø  najbardziej podobało mi się układanie kształtów,

Ø  najbardziej podobała mi się   ta kula plazmowa. Miałem niezwykle wrażenia,

Ø  najbardziej podobało mi się jak operowałem manekina.

 

Serdecznie dziękujemy! Centrum Nauki Kopernik i Edukatorom.

W szczególności dziękujemy: Panu Pawłowi Czaplińskiemu dyrektorowi GOKIS za udostępnienie Sali oraz za pomoc w rozpakowaniu i w składaniu eksponatów; Panu Tomkowi, Panu Sebastianowi oraz wszystkim Panom, którzy pomagali w przygotowaniu wystawy, Pani Ewelinie za przygotowywanie posiłków dla edukatorów, Radzie Rodziców za sfinansowanie noclegów dla edukatorów z Centrum Nauki Kopernik, Pani Katarzynie Kotarskiej-Janeczko za przyjęcie na noclegi naszych edukatorów.