Tutaj powinien być opis

Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie- projekt Erasmus+

17 stycznia 2020 roku w naszej szkole odbyła się szkoleniowa Rada Pedagogiczna, prowadzona przez p. Jolantę Ratyńską i p. Barbarę Janic z pisania projektu Erasmus+. Po tym spotkaniu grupa nauczycieli zgłosiła chęć udziału w akcji KA101 - mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.

1 czerwca 2022 roku odbył się w naszej szkole oprócz  Dnia Dziecka, Dzień Języków. Wszystko w ramach projektu Erasmus+, finansowanego przez Unię Europejską.  Każda klasa losowała kraj i wykonywała zadania dotyczące swojego państwa. Uczniowie wykonywali plakaty z podstawowymi informacjami, zabytkami i ciekawymi miejscami, przygotowywali potrawę charakterystyczną dla danego kraju, taniec lub piosenkę, a także prezentowali stroje narodowe. Uczniowie naprawdę pięknie się przygotowali, wykazali się niesamowitą kreatywnością i talentem.

W ramach naszego projektu Erasmus+ " Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie"  podjęliśmy współpracę ze szkołą z Turcji, Malty i Francji. Udział w nim jest szansą nie tylko na podniesienie kwalifikacji nauczycieli i doskonalenie umiejętności, ale również na podniesienie jakości pracy szkoły, jako placówki oświatowej oraz nadanie jej europejskiego wymiaru.

23 czerwca 2022 r. odbyło się spotkanie w szkole z nauczycielami wyjeżdżającymi na job- shadowing do Turcji. Podczas spotkania został szczegółowo omówiony harmonogram wyjazdu i program wizyty  w Turcji.  Przed spotkaniem zorganizowano również przygotowanie kulturowe i językowe.

26 czerwca 2022 r., w niedzielę o 7.00 rano wyjechaliśmy busem do Berlina na lotnisko. 5 nauczycieli w składzie: p. Anna Czekaj-Biernat (dyrektor szkoły), p. Elżbieta Łuksza (wicedyrektor szkoły),  p. Iwona Waniec -Frydrych (n-l języka niemieckiego i angielskiego, koordynator projektu),         p. Aleksandra Mydłowska (edukacja wczesnoszkolna), p. Paweł Barabola ( informatyka) wzięło udział wzięło udział w mobilności do Turcji w ramach    projektu Erasmus+ akcja KA1 - job shadowing.

Po drodze czekała nas jeszcze przesiadka na drugi samolot w Stambule. Późnym wieczorem szczęśliwie dotarliśmy do miasta Konya, w którym przez pięć kolejnych dni mieliśmy obserwować pracę   w szkołach, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowych technologii. Mieliśmy też poznać liczne praktyki edukacyjne stosowane w tym kraju, innowacyjne metody, techniki i formy pracy z uczniami i poszerzyć znajomość technologii ICT.

Pierwszy dzień naszego pobytu rozpoczęliśmy od wzięcia udziału w spotkaniu dyrektorów szkół z miasta Konya, którzy  byli zainteresowani realizacją projektów Erasmus+. Na tym spotkaniu prowadzący p. Salih Uz przedstawił naszą delegację i powiedział, jaki jest cel naszej wizty. Po prelekcji dot. korzyści płynących z tego typu projektów  i pytaniach uczestników spotkania, zrobiliśmy zdjęcia pamiątkowe.

Po spotkaniu z dyrektorami szkół z miasta Konya, udaliśmy się do szkoły podstawowej Izzet Bezirci Ilkokulu, która była naszą organizacją przyjmującą. Już przy wejściu do szkoły widać było wielkie tablice informujące o zrealizowanych już projektach Erasmus+. Wiedzieliśmy, że na pewno dużo dowiemy na ten temat od naszych tureckich partnerów i skorzystamy z ich doświadczenia. Najpierw  zwiedziliśmy szkołę i obejrzeliśmy sale lekcyjne. Następnie w pokoju nauczycielskim spotkaliśmy się z nauczycielami i panią wicedyrektor. Przy tureckiej herbatce odbyły się rozmowy dotyczące realizacji naszego programu i harmonogramu naszego pięciodniowego pobytu . Następnie udaliśmy się na warsztaty  do nowoczesnej  pracowni, w której odbywają się zajęcia z kodowania, programowania i robotyki.

Szkoła Izzet Bezirci Ilkokulu pod kątem robotyki jest bardzo znaną szkołą i odniosła wielki sukces nie tylko w mieście Konya, ale też w Turcji i na całym świecie. Szkoła ta jest mistrzem Turcji w ogólnym konkursie robotyki w 2019 roku. Stanęła również na podium zajmując trzecie miejsce       w ogólnoświatowym konursie  WER – World Educational Robot Contest 2019 , który odbył się   w Szanghaju w Chinach. W konkursie tym wzięło udział 50000 szkół z całego świata.

Cieszymy się ogromnie, że mieliśmy okazję zobaczyć stół z makietą i robotami, które przyczyniły się do tego sukcesu. Po obejrzeniu pracowni, przeszliśmy do zajęć z kodowania i robotyki. Na rozgrzewkę dostaliśmy karty pracy z kodowania, które wykorzystywane są na zajęciach z uczniami. Rozwiązując je bardzo dobrze się bawiliśmy. W naszej szkole już od dawna były wykorzystywane tego typu zadania. Była to więc doskonała okazja do wymiany doświadczeń i materiałów.

Druga część naszych poniedziałkowych warsztatów z robotyki i kodowania była związana   z wykorzystaniem robotów Bee-Bot (roboty-pszczoły).

Roboty edukacyjne, nazywane w podstawie programowej również pojazdami samojezdnymi, to doskonałe narzędzie do wprowadzenia podstaw programowania wśród najmłodszych uczniów.  Są proste w obsłudze, angażują kilka zmysłów dziecka równocześnie: dotyk, wzrok i słuch. Roboty mogą być wykorzystywane podczas zajęć lekcyjnych z różnych przedmiotów.

Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się, że Bee-Boty rozwijają u uczniów planowanie działań, logiczne myślenie, zaangażowanie i skupienie uwagi, wyobraźnię i kreatywne myślenie, naukę prostych języków programowania. oraz współpracę w grupie. Robot jest idealny do nauki kierunków i doskonalenia logicznego myślenia u dzieci. Światłem i dźwiękiem informuje początek i koniec ruchu. Porusza się po podłodze/ stole  zgodnie z wcześniej zaprogramowaną trasą.

Uczniowie samodzielnie tworząc kody ustalają  drogę, którą ma pokonać Bee-Bot, aby dojść do określonego miejsca . W ten sposób można je wykorzystać do utrwalania  np. liter, liczb, figur, nazw, nazw krajów europejskich, czy słówek z języka obcego itp.  Dzieci mogą nawet  doskonalić  naukę czytania poprzez kodowanie trasy robota tak, aby zebrał wszystkie potrzebne litery do ułożenia wyrazu.

Wcielając się w rolę uczniów mieliśmy okazję sami przetestować te roboty do wykonania  wielu ćwiczeń  i mieć frajdę z samodzielnego programowania pszczółek. Teraz już wiemy, że nauka z Bee-botem to świetna zabawa! Na pewno zdobytą wiedzę wykorzystamy z naszymi szkolnymi robotami.

We wtorek ponownie stawiliśmy się w szkole podstawowej Izzet Bezirci Ilkokulu na warsztatach  z programowania. Tym razem zajęcia odbywały się z uczniami. Na warsztatach poznaliśmy możliwości wykorzystania takich programów i platform, jak Scratch( edukacyjny język obiektowy, stworzony do nauki programowania dla najmłodszych.), Krypton (zestawy do budowy robotów edukacyjnych, łączące klocki o różnych kolorach i kształtach z zaawansowaną elektroniką.), Ardunio (platforma programistyczna dla systemów wbudowanych) i LEGO WeDo ( program do nauki kodowania dla dzieci, który pozwala przyswajać wiedzę w dostosowanym do najmłodszych środowisku).

To były naprawdę bardzo ciekawe zajęcia. Dzieci wcieliły się w rolę nauczycieli,  a my mogliśmy przyswoić tajniki tych ciekawych programów. Na pewno zdobytą wiedzę i doświadczenie wykorzystamy w przyszłości. We wtorek, po warsztatach mieliśmy też spotkanie z dyrektorem szkoły Izzet Bezirci Ilkokulu.

W miłej atmosferze rozmawialiśmy na temat  projektów Erasmus +, których szkoła turecka już kilka zrealizowała i jest w trakcie realizacji. Niewykluczone, że w przyszłości i my nawiążemy dalszą współpracę.

We wtorek odwiedziliśmy również szkołę średnią Mehmet-Hanife Yapici Anadolu Lisesi. Przy wejściu przywitali nas nauczyciele wraz z dyrektorem szkoły. Najpierw odbyło się spotkanie w gabinecie dyrektora, gdzie kontynuowaliśmy rozmowy dotyczące realizacji projektów Erasmus+. Dyrektor oraz nauczyciel języka angielskiego dzielili się swoim doświadczeniem. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po szkole. Dłużej zatrzymaliśmy się w pracowni informatycznej, w której również odbywają się zajęcia z programowania i robotyki.

Po południu mieliśmy okazję zwiedzić starszą część miasta Konya. Konya to najstarsze duchowe centrum, a także najbardziej konserwatywne miasto w Turcji, którego mieszkańcy słyną ze swojej religijności. Konya  jest ważnym ośrodkiem kultu religijnego do którego przybywają liczne pielgrzymki. Głównym powodem większości wycieczek jest Muzeum Mevlany, które mieliśmy okazję zobaczyć.  Wewnątrz znajduje się grób Mevlany, który był  muzułmańskim poetą i mistykiem a także jednym               z wielkich duchowych myślicieli i nauczycieli, oraz założycielem Zakonu Wirujących Derwiszy. Cechą charakterystyczną obrzędowości mewlewitów, jest ich niepowtarzalny, boski taniec. Ceremonię rozpoczyna recytacja Koranu a potem zaczynają wirować derwisze. Poprzez prawą rękę wzniesioną ku górze, spływają z niebios błogosławieństwa. Lewa ręka, skierowana w dół, rozdziela ludziom otrzymane łaski. W zbiorach muzeum znajdują się także groby pozostałych członków bractwa a także liczne relikwie, korany, manuskrypty, dywany czy instrumenty muzyczne. Najważniejszą relikwią jest  z włosem z brody Mahometa przechowywany w szkatule i starannie strzeżony. Spacer po Starym Mieści i wizyta w muzeum bardzo nam przybliżyły historię i kulturę turecką.

We środę także odwiedziliśmy ogromne Centrum Nauki. Nie sposób było wszystko zobaczyć ze względu na to, że byliśmy ograniczeni czasowo. Zwiedziliśmy m.in. dział dot, wszechświata, środowiska naturalnego i oczywiści robotyki i programowania.

Kolejnym punktem trzeciego dnia naszego pobytu w Turcji była wizyta w prywatnej szkole podstawowej Anadolu Gelisim Okullari. Nie mogliśmy wyjść z podziwu już przy wejściu do budynku. Do budynku prowadziła czerwona wycieraczka niczym czerwony dywan. Przy drzwiach czekała na nas już delegazja z dyrektorów prowadzących szkołę i nauczycieli. Piękne dekoracje, przestrzeń i wyposażenie sal lekcyjnych zapierały dech w piersiach. Szkoła posiada nie tylko basen kryty, piękne pracownie plastyczne, techniczne, halę sportową, ogród warzywny na zewnątrz, ale również sale do spędzania czasu wolnego wraz ze ścianą spinaczkową. Dla nauczycieli, a raczej nauczycielek szkoła ma nawet zakład fryzjerski, gdzie nauczycielki dwa razy w tygodniu mogą skorzystać z usług fryzjerskich.

Dłużej zatrzymaliśmy się w pracowni informatycznej, w której również dzieci uczą się programowania i robotyki.

We czwartek nasza organizacja przyjmująca zorganizowała nam wycieczkę do Kapadocji. Kapadocja,  to  kraina historyczna w środkowej Turcji, znana przede wszystkim z charakterystycznych form tufowych, tworzących „księżycowy” krajobraz, oraz z domów i kościołów wykutych w tych wulkanicznych skałach.

W ostatnim dniu naszego pobytu w Turcji mieliśmy zaszczyt wziąć udział w spotkaniu z samym Wojewódzkim Gubernatorem Edukacji Narodowej, p. Sami SAĞDIÇ. Pan Gubernator przybliżył nam system edukacji w Turcji, opowiedział o szkolnictwie na terenie miasta Konya, jego problemach      i sukcesach. Podzielił się swoim doświadczeniem w realizacji projektów Erasmus+, szczególnie projektów dotyczących partnerstw strategicznych, czyli akcji Ka 201.  Opowiedział nam również  o swojej ostatniej, czerwcowej wizycie w Polsce, pokazał  nam zdjęcia i filmiki. Rozmawialiśmy także na temat realizacji zajęć z robotyki i programowania, a Pan Gubernator pochwalił się sukcesami swoich uczniów na tej płaszczyźnie.

Spotkanie przebiegło w bardzo miłej i życzliwej atmosferze. Na koniec p. dyrektor i wicedyrektor otrzymały pamiątki z rąk Gubernatora. My również odwdzięczyliśmy się drobnym prezentem.

Już na sam koniec naszego pięciodniowego pobytu w Turcji odwiedziliśmy jeszcze jedno miejsce, gdzie można nauczyć się programowania. To małe centrum, znajdujące się przy wyższej szkole jest miejscem ogólnodostępnym. Programowania mogą się tu uczyć dzieci, studenci, a nawet rodzice. Sale są wyposażone w niezbędny sprzęt do programowania i robotyki.

Na zakończenie naszej wizyty w Turcji, otrzymaliśmy certyfikaty od instytucji przyjmującej  za udział  w job-shadowing   w ramach naszego projektu Erasmus+ akacja KA1.

Więcej szczegółów dotyczących wyjazdu do Turcji można zobaczyć na facebooku. Zapraszamy https://www.facebook.com/Nowoczesna-szko%C5%82a-w-nowoczesnym-%C5%9Bwiecie-projekt-Erasmus-110887781638731