
Dołączyliśmy do projektu edukacyjnego organizowanego przez kancelarię Sejmu RP.
XXVIII SESJA SDiM WŁAŚNIE SIĘ ROZPOCZĘŁA
W tym roku uczniowie naszej szkoły przystąpili do realizacji projektu edukacyjnego organizowanego przez kancelarię Sejmu RP.
Temat tegorocznego SDiM brzmi:
Jakie ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych przetrwały i odniosły zwycięstwo? Które z tych wartości są dla Ciebie ważne? Przedstaw na przykładzie wybranego bohatera lub bohaterki.
Uczniowie klas VIII - Aleksandra Stelmach z klasy VIII a i Maksymilian Kłosowski z klasy VIII b przystąpili do realizacji projektu. Oto sprawozdanie z jego realizacji, które przesłano do komisji konkursowej:
Sprawozdanie z realizacji projektu
W marcu w szkole poinformowano uczniów o konkursie. Pani zaprezentowała temat, cele projektu i oraz link, który umożliwił nam dostęp do szczegółowych informacji zawartych w regulaminie. Projekt ten nosił nazwę: „Jakie ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych przetrwały i odniosły zwycięstwo? Które z tych wartości są dla Ciebie ważne? Przedstaw na przykładzie wybranego bohatera lub bohaterki ”. Należało wybrać bohatera AK, napisać biogram i dodatkowo trzeba było dołączyć link do zrobionej przez nas formy upowszechniania informacji o postaci. Do wyboru był film, strona internetowa oraz słuchowisko. Na koniec należało sporządzić sprawozdanie z wykonanego projektu i wysłać wszystkie wyżej wymienione elementy na konkurs.
Wybraliśmy żołnierza AK i WiN- Jana Piwowara o pseudonimie „Janusz”, ponieważ był on mieszkańcem naszej gminy. Zagłębiając się w temat, staraliśmy się znaleźć jego bliskich, z którymi można byłoby się skontaktować. Wpisaliśmy jego nazwisko na portalu społecznościowym- Facebook. Liczyliśmy na odnalezienie jakiegoś członka jego rodziny. Tak też się stało. Trafiliśmy na panią Monikę Piwowar, która jak się okazało, była wnuczką pana Jana. Po krótkiej rozmowie dała nam namiary do córki pana Piwowara- pani Krystyny Kułacz. Jak się okazało, była to mama męża koleżanki mojej mamy. Toteż skontaktowaliśmy się z synem pani Krystyny. Pan Wojtek opowiedział nam trochę o swoim dziadku i mogliśmy mu napisać pytania, na które dostaliśmy odpowiedzi od pani Krystyny. Otrzymaliśmy od niego Krzyż Walecznych oraz dokument potwierdzający, że nasz bohater był żołnierzem AK. Następnie skontaktowaliśmy się z drugą wnuczką pana Piwowara- panią Kasią, która jak się okazało, pracuje w naszej szkole. Pożyczyła nam zdjęcia i książki „Ocalić od zapomnienia, kronika I Brygady Kadrowej V Dywizji Lwowskiej 1945-1956” autorstwa Bogdana Biegalskiego, Antoniego i Leokadii Wojtowiczów oraz „Kroniki Małej Ojczyzny w Lwowskim Okręgu AK, NIE, WiN”. Znaleźliśmy tam niewiele informacji na temat pana Piwowara, jednak było tam wiele ciekawych opowieści o historii Polski. W międzyczasie udało nam się porozmawiać z księdzem z kościoła w Rudzicy oraz sołtysem tej wsi. Nie uzyskawszy wielu informacji, udaliśmy się do biblioteki w Siekierczynie. Tam wypożyczyliśmy książkę „Pionierskie lata gminy Siekierczyn 1945-1956” autorstwa śp. Andrzeja Kuźniara. W niej znaleźliśmy dość dużo informacji o panie Janie. Ostatecznie zaszliśmy jeszcze do Izby Pamięci w Domu Kultury w Siekierczynie. Okazało się, że znajdują się tam fotografie oraz wiadomości na temat naszego bohatera. Zebrawszy wystarczająco dużo informacji o panie Piwowarze, przystąpiliśmy do działania.
Od razu porozdzielaliśmy zadania i omówiliśmy dalszy przebieg działania. Po sporządzeniu biogramu oraz bibliografii zajęliśmy się rozpowszechnianiem informacji o naszym bohaterze. Porozmawialiśmy z pracownikami Domu Kultury o tym, czy moglibyśmy napisać artykuł do Gazetki Siekierczyńskiej oraz zrobić wystawę w budynku. Po uzyskaniu zgody wykonaliśmy zamierzone czynności i artykuł ukaże się w kwietniu, a wystawa znajduje się już w bibliotece w Domu Kultury. Z kolei pani bibliotekarka zgodziła się na opublikowanie na stronie biblioteki na Facebooku wystawy oaz biogramu Pana Jana.
Na koniec zajęliśmy się filmikiem, który miał być środkiem przekazu informacji. Na początku sporządziliśmy scenariusz, przy którym pomagała nam pani od polskiego. Potrzebowaliśmy osoby, która zagra na skrzypcach, więc skontaktowaliśmy się z Konradem Mydłowskim( uczeń klasy V), który bardzo szybko podjął się współpracy, za co jesteśmy mu bardzo wdzięczni. Po uzgodnieniu utworu nastąpił dzień szykowania ubrań. Ze względu na to, że nie mieliśmy strojów, zmuszeni byliśmy wypożyczyć je od ludzi, którzy interesują się historią. W dniu nagrań pogoda nie sprzyjała, mimo tego rozpoczęliśmy nagrywanie, jednakże z powodu ogromnego mrozu i deszczu przełożyliśmy pracę na następny dzień. Nazajutrz było już lepiej, więc dokończyliśmy filmowanie. Pod koniec przyszedł czas na montaż, przy którym spędziliśmy kilka dni.
Cały ten projekt sprawił nam bardzo dużo satysfakcji. Mieliśmy okazję lepiej poznać nie tylko życie i działalność Jana Piwowara i lokalnych bohaterów, ale również historię Polski oraz naszej okolicy. W dodatku wcieliliśmy się w rolę „poszukiwaczy historii”, reżysera, aktora, montażystę, itp. Mieliśmy szansę również poznać nowych ludzi. Przełamywaliśmy również lęki i nawiązywaliśmy rozmowy z obcymi ludźmi. Nauczyliśmy się również organizacji czasu. Jednak to, co wielką radość nam sprawiło i z pewnością zalicza się do plusów tego projektu, jest wdzięczność i duma rodziny pana Jana, która może czytać o swoim dziadku, tudzież ojcu w tak wielu miejscach. W trakcie projektu udało nam się zebrać rozproszone w różnych źródłach informacje. Z pewnością dzięki naszej działalności wiele osób dowie się o historii pana Jana. W dodatku upamiętniliśmy tego bohatera w różnych formach: nowoczesnych, takich jak Facebook, ale i nieco starszych, takich jak gazeta. Uważamy, iż udało nam się trwale pozostawić ślad. Radość sprawiały nam również reakcje, które były wywoływane wśród ludzi naszym projektem. Szczególnie łapało za serce wzruszenie, radość i duma rodziny pana Jana. Z kolei wśród ludzi można było dostrzec zdziwienie spowodowane dowiedzeniem się o istnieniu takiej osobistości. Wiele osób bardzo się zaciekawiło tą postacią.
Uważamy, że dobrze przyczyniliśmy się do upowszechnienia informacji o panie Janie Piwowarze. Wszystko, co zamierzaliśmy wykonać, zostało zrealizowane. Z satysfakcją i zaangażowaniem wykonywaliśmy wszystkie zadania. Oboje sądzimy, iż tak ważne osoby, które gotowe były oddać wszystko i walczyć w słusznych sprawach, powinno się upamiętniać, bo to przecież wielcy bohaterowie, walczący o nasz dom. Z pewnością będziemy w dalszym ciągu upowszechniać wiadomości, ponieważ takim osobom się to należy.
Podsumowując nasz bohater pan Jan Piwowar został należycie upamiętniony i przedstawiony lokalnej społeczności.
Aleksandra Stelmach i Maksymilian Kłosowski
Do udziału w projekcie zgłosiły się dwa zespoły uczniowskie. Pierwszy zespół w składzie: Wiktoria Nieckarz i Michał Doliba z klasy VIII a zakończył projekt na etapie pisania biogramu, prezentującego żołnierza AK. Ich wybór padł na Witolda Pileckiego. Pracę publikujemy poniżej. Gratulujemy odwagi. Ze względu na krótki czas, zespół na tym zakończył swoje działanie. Cieszę się, że w/w uczniowie podjęli się tego wyzwania i zmierzyli się z piękną postacią .To było dla nich wspaniałe doświadczenie oraz doskonała lekcja historii i patriotyzmu. Dziękuję i gratuluję.
Drugi zespół (Aleksandra Stelmach i Maksymilian Kłosowski ) wykonał wszystkie zadania przewidziane w projekcie, o czym informuje w sprawozdaniu. Wielkie brawa i gratulacje! Wykazaliście się wielką kreatywnością, umiejętnością współdziałania, komunikowania się, odkrywania nowych rzeczy, tropienia śladów i bohaterów z przeszłości. Przypomnieliście zwykłego człowieka, który w niezwykłych, bo trudnych czasach stał się bohaterem. Jestem z Was dumna! To, czego się nauczyliście w czasie pracy nad projektem, przyniesie owoce w Waszej dalszej nauce i pracy. Szanuję Wasz trud, pomysłowość, odwagę i determinację, bo w tak krótkim czasie pokonaliście wszystkie trudności i efekt Waszej pracy jest wspaniały. Cieszy mnie również Wasze zaangażowanie, postawa i zapał, z jakim przystąpiliście do działania i Wasza satysfakcja. Bez względu na wynik ( życzę Wam sukcesu) jesteście wspaniali, jesteście już wygranymi.
Zachęcam wszystkich do oglądania filmiku na youtubie.
Pani od polskiego