
Warsztaty profilaktyczne „Archipelag Skarbów”
ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE
W dniach 21-22 września uczniowie klas 7 i 8 brali udział w warsztatach profilaktycznych „Archipelag Skarbów”.
Celem głównym programu jest zapobieganie różnym zachowaniom ryzykownym i problemom młodzieży.
Cele szczegółowe:
- ograniczenie wczesnych kontaktów seksualnych młodzieży i problemów z nimi związanych,
- ograniczenie picia alkoholu, używania narkotyków i dopalaczy,
- ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej (fizycznej, słownej oraz o podtekście seksualnym).
Program Archipelag Skarbów opiera się na modelu profilaktyki zintegrowanej. Treści programu dotyczyły kluczowych rozwojowo tematów i uruchamiały głębokie, silne motywacje skłaniające do zmiany postępowania. Program odwołuje się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w miłości i życiu osobistym oraz realizacją życiowych pasji.
Program Archipelag Skarbów jest ukierunkowany na osłabienie czynników ryzykai wzmacnianie działania czynników chroniących, które mają związek z podejmowaniem przez młodzież zachowań problemowych. Wzmacniane czynniki chroniące to: więź z rodzicami, nauczycielami oraz innymi pozytywnymi dorosłymi oraz utożsamianie się z własnym system wartości (religijnym lub świeckim). Uczestniczenie w programie ma chronić młodzież przed negatywnym wpływem przebywania w środowisku osób, które sięgają po substancje psychoaktywne (alkohol i narkotyki).
W ramach programu odbyło się również szkolenie dla nauczycieli oraz spotkanie z rodzicami uczniów klas siódmych i ósmych, na którym podkreślono dużą rolę rodziców w ochronie nastoletniej młodzieży przed podejmowaniem zachowań ryzykownych.
Program został sfinansowany ze środków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Siekierczynie.
Wychowawcy klas oraz pedagog szkolny
Oto refleksje uczestników:
„ Udział w zajęciach uświadomił mi, że nie należy tłumić w sobie złości, tylko rozładować ją np.: biegając, jeżdżąc na rowerze, spacerując”;
„ Najbardziej podobało mi się, że dowiedziałam się wielu rzeczy o miłości”;
„Pani i Pan, którzy prowadzili zajęcia byli bardzo sympatyczni. Każdy mógł dowiedzieć się czegoś nowego, czegoś co przyda się w życiu”;
„Myślę, że te zajęcia zmieniły nasze spojrzenie na życie i wykorzystamy zdobytą tam wiedzę”;
„Podobał mi się Festiwal Twórczości”;
„Podobało mi się, że można było wziąć udział w różnych zabawach i każdy miał szansę dostać upominek”.